De laatste volle dag in SF

25 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Alcatraz, here we come! 's Morgens rustig aan gedaan. Om 11.30 uur aanwezig op Pier 33 waar de veerboot ons om 12.00 uur naar het eiland bracht. Slechts een sprongetje van 1,5 mijl dat een kwartiertje duurde. We hoorden veiligheidsinstructies alsof we een dag er op uit zouden gaan.

Op het eiland aangekomen kregen we de geschiedenis te horen van het eiland vanaf de tijd van de Spanjaarden, het militaire belang, het belang tijdens de burgeroorlog tot de sluiting van de gevangenis in 1972. En toen waren we slechts enkele honderden meters opgeschoten. Het belang van Alcatraz als federale gevangenis kregen we uitgebreid te horen tijdens de audio tour in het cellencomplex. Een aantal grote boeven werden behandeld waaronder de meest bekende Capone, de gangster uit Chicago. Officieel is niemand vanaf Alcatraz kunnen ontsnappen. Drie mannen zijn echter verdwenen en die heeft men nooit meer teruggevonden.

Het is bijna niet te geloven dat iedere zandkorrel vanaf het vaste land moest worden aangevoerd. Alcatraz was eertijds slechts een kale rots. De gevangenen hebben er tuinen aangelegd die nu nog steeds bestaan. Naast enkele spelletjes die men kon doen was dat ook het enige tijdverdrijf. In 1972 is het gevangeniscomplex gesloten vanwege de hoge kosten: alles moest immers vanaf het vaste land worden aangevoerd.

Een mooie anecdote vertelde een ranger nog. Bij het 100 jarig bestaan van de VS wilde de militaire machthebbers het militaire belang van Alcatraz bewijzen: men legde een schip met explosieven in de baai van SF. Vanaf Alcatraz en 2 andere forten die de baai moesten bewake, werd er 3 uur lang met 200 kanonnen op geschoten. Het schip werd niet geraakt. Exit militair belang.

We hebben ongeveer 4 uur op het zeer interessante eiland doorgebracht. Daarna terug naar het vaste land en 's avonds nog chinees op zijn Amerikaans gegeten.

Straks het vliegtuig terug naar Amsterdam. Ons avontuur is bijna voorbij.

1. Marlie:
    27 augustus 2017
    Ja aan alles komt een einde, maar deze mooie reis nemen ze jullie niet meer af. Mooie herinneringen waar je altijd aan terug denkt. Hele goede reis en we horen graag jullie verhalen vertellen.