Dag 19 En dan toch de sequoia's!

21 augustus 2017

Als je door de VS reist, heb je er vaak geen idee van hoeveel mensen er wonen in plaatsen waar je doorheen komt. Fresno is ook zo'n plaats: heel uitgestrekt en geen hoogbouw. En maar liefst meer dan 500.000 inwoners. Fresno lag op de route naar Kings Canyon. Het ging er toch van komen! Grote en in omtrek dikke bomen, ook wel sequoia's genoemd. Er zijn twee nog levende sequoia's die een naam hebben gekregen  (voor zover ik weet) nl General Grant Tree en General Sherman Tree. Wij hebben gekozen voor de Grant. Beide bomen bezoeken in de twee verschillende parken nl Kings Canyon en Sequoia National Park was in tijd niet goed haalbaar.

Wat een machtige bomen. In omgevallen bomen hebben in het begin van de 20ste eeuw hele gezinnen gewoond. Foto's daarvan hangen in het park. Mensen in het oosten van de VS geloofden in die tijd ook niet dat er dergelijke bomen konden bestaan. Zelfs toen men er een had gekapt en een gedeelte van die boom naar het oosten hadden gestuurd, dacht men dat men in de maling werd genomen. Tot 80 meter hoog en een omtrek tot 11 meter is gemeten. Soms wordt zelfs expres vuur gesticht zodat de zaden van de sequoia's zich kunnen verspreiden en zo de soort kan blijven bestaan: raar maar waar!!

Vervolgens zijn we Kings Canyon een heel eind doorgereden tot de eerste waterval. Prachtig, ruig en ongenaakbaar. Zeker in de winterperiode. Al met al is Kings Canyon rustiger en misschien ook wel mooier dan Yosimite. Maar smaken verschillen natuurlijk.

We besloten om een Campground in de richting van San Francisco te zoeken. Het werd een KOA in Visalia, weer zo'n schijnbaar onbeduidende plaats waar dan toch meer dan 100.000 mensen blijken te wonen. Lars, Simon en Lilian maakten meteen gretig gebruik van het zwembad op de Campground. 's Avonds gaan uit eten bij Denny's: goed en relatief goedkoop.

En ja, weer was Simon 's avonds de winnaar met kaarten. Het wordt eentonig. Maar er komt een tijd ............

Morgen gaan we de grote parken achter ons laten en gaan we weer richting westkust.