Navajo National Monument, Page en Bryce Canyon

14 augustus 2017 - BRYCE, Verenigde Staten

Enkele dagen slechte WiFi heeft onze blog op achterstand gezet. We hebben wat in te halen.

Dag 11  begon met een bezoek aan het Navajo National Monument. Absoluut een bezoek waard.  Via een mooi aangelegd pad zijn we op aanraden van de bijzonder vriendelijke parkranger naar de overlook van de Betatakin dwelling gelopen. Net als bij Mesa  Verde en Montuzuma Nat. Monument betreft dit in een grote grot gebouwde grotwoningen. We hadden helaas niet genoeg tijd om een guided tour te doen. De ruïnes, gebouwd door de Hopi indianen, zijn goed bewaard gebleven.

Daarna een tocht van ca 250 km naar Page. Met een camper duurt dat toch wat langer dan met een auto. Niet dat dat erg is. Schitterende vergezichten onderweg. Hoe dichter we bij Page kwamen hoe meer het landschap veranderde. Jammer dat de (kolengestookte) energiecentrale van de Navajo's nog steeds prominent in het landschap ligt. Het zicht op Lake Powell vergoed echter veel. Een stuwmeer van bijna 300 km lang.  Bij de Lake Powell Campground een plekje geboekt voor 2 dagen en toen op weg naar het geweldige strand dat ik 17 jaar geleden heb bezocht. Tja, de tijd is vooruit gegaan. Strand niet meer gevonden maar wel veel commerciële activiteiten waaronder 2 havens voor jachten en andere bootjes. Dat doet m.i. wel wat afbreuk aan het Lake, how het natuurlijk begrijpelijk is. We moesten ons met een veel minder strand behelpen. 's Avonds gaan uit eten bij Stromboli's, hetzelfde restaurant waar ik 17 jaar geleden was. Page is als plaats totaal veranderd t.o.v. toen. Het is nu een plaats met bijna 10.000 inwoners, in 1957 ontstaan als gevolg van de bouw van de Glen Canyon dam. Die dam heeft er ook voor gezorgd dat Lake Powell ontstond.

Dag 12. Nog een dagje Page. Eerst boodschappen gedaan bij Walmart. Daarna op zoek naar de Navajo gidsen die ons zouden begeleiden naar Antilope Canyon. De canyon was qua kleuren mooi maar was blijkbaar tegenwoordig een van meerdere canyons die wordt bezocht. Canyon X viel dus wat tegen. We kregen overigens via een mooie demonstratie uitgelegd hoe die canyons zijn ontstaan.

Na de lunch zijn we naar de Horseshoe Bend gegaan, enkele mijlen buiten Page. Een drukte van belang. Hordes mensen die allemaal wilden zien hoe de  Coloradorivier in de vorm van een hoefijzer door de rotsen is gesneden. Heel mooi om te zien en zeer de moeite waard. Vervolgens nog naar het Visitorcentrum van de Glen Canyon dam geweest waar we o.a. hebben gekeken naar een film over het maken van de dam. Vroeg naar bed want de tocht naar Bryce Canyon stond op het programma.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade